Sisäinen ja ulkoinen markkinointi

  1. Mitä tarkoittaa yrityksen sisäinen markkinointi?

Sisäisellä markkinoinnilla tarkoitetaan liikkeen johtoon liittyviä toimintasuunnitelmia, joiden tavoitteena on lisätä henkilökunnan markkinasuuntautuneisuutta ja motivaatiota.

Esimerkkejä sisäisen markkinoinnin edistämisestä:

  • Koulutusten järjestäminen
  • Ryhmäytymispäiviä työntekijöille (me-hengen luonti)
  • Tiedonkulun tehostaminen ( = työntekijät ja johtaja ovat kaikki ajan tasalla markkinointiin ja muihin asioihin liittyen)
  • Selkeä työtehtävien jako

Esimerkkejä työssäoppimispaikan sisäisestä markkinoinnista:

  • Koulutuksien järjestäminen
  • Tapahtumiin osallistuminen
  • Aktiivinen kanssakäyminen työntekijöiden ja johtajan kesken = jutellaan yhdessä

2. Mitä tarkoittaa ulkoinen markkinointi?

Ulkoinen markkinointi on asiakkaisiin kohdistuvia toimintasuunnitelmia, joilla pystytään lisäämään tuotteiden ja palveluiden myyntiä.

Esimerkkejä ulkoisen markkinoinnin edistämisestä:

  • Tehokas mainostus esim. kauppakeskuksissa äänimainokset,  Internetissä ponnahdusikkuna mainokset
  • Asiakkaiden suosimien tuotesarjojen valitseminen liikkeeseen ja niiden mainostus
  • Kauneustapahtumiin osallistuminen ja liikkeen edustaminen
  • Yksinkertaiset ja mieleenpainuvat nettisivut

Esimerkkejä työssäoppimispaikan ulkoisesta markkinoinnista

  • Äänimainokset kauppakeskuksessa
  • Mainoslappujen jakaminen
  • Kauppakeskuksen tapahtumiin osallistuminen ja liikkeen edustaminen

 

kirjoittanut Jenni

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *