- Mitä tarkoittaa yrityksen sisäinen markkinointi?
Sisäisellä markkinoinnilla tarkoitetaan liikkeen johtoon liittyviä toimintasuunnitelmia, joiden tavoitteena on lisätä henkilökunnan markkinasuuntautuneisuutta ja motivaatiota.
Esimerkkejä sisäisen markkinoinnin edistämisestä:
- Koulutusten järjestäminen
- Ryhmäytymispäiviä työntekijöille (me-hengen luonti)
- Tiedonkulun tehostaminen ( = työntekijät ja johtaja ovat kaikki ajan tasalla markkinointiin ja muihin asioihin liittyen)
- Selkeä työtehtävien jako
Esimerkkejä työssäoppimispaikan sisäisestä markkinoinnista:
- Koulutuksien järjestäminen
- Tapahtumiin osallistuminen
- Aktiivinen kanssakäyminen työntekijöiden ja johtajan kesken = jutellaan yhdessä
2. Mitä tarkoittaa ulkoinen markkinointi?
Ulkoinen markkinointi on asiakkaisiin kohdistuvia toimintasuunnitelmia, joilla pystytään lisäämään tuotteiden ja palveluiden myyntiä.
Esimerkkejä ulkoisen markkinoinnin edistämisestä:
- Tehokas mainostus esim. kauppakeskuksissa äänimainokset, Internetissä ponnahdusikkuna mainokset
- Asiakkaiden suosimien tuotesarjojen valitseminen liikkeeseen ja niiden mainostus
- Kauneustapahtumiin osallistuminen ja liikkeen edustaminen
- Yksinkertaiset ja mieleenpainuvat nettisivut
Esimerkkejä työssäoppimispaikan ulkoisesta markkinoinnista
- Äänimainokset kauppakeskuksessa
- Mainoslappujen jakaminen
- Kauppakeskuksen tapahtumiin osallistuminen ja liikkeen edustaminen
kirjoittanut Jenni